Xajb'akyej

Solapas principales

Guatemalan historian Adrián Recinos (1957:72n7) suggests that Xajb'akyej corresponds to the village Sajbaquiej in the municipality of Chichicastenango. Anthropologist Robert Carmack (2001:233–34) characterizes it as a Nima K’iche’ calpul and translates its name as "deer bath." In contrast, anthropologist Dennis Tedlock (1996:189) translates the toponym “Deer Dance Plaza,” presumably interpreting xajb’a as an apocopated form of xajb’al, lit. 'place for dancing'. This designation also appears in a list of K’iche’ patrol groups elsewhere in the Popol Wuj (see Christenson 2003a:line 8094). In fact, both xaj- and xoj- are roots meaning ‘dance’ in modern K’iche’ (Ajpacaja Tum et al. 1996:491, 501). As historian Mallory Matsumoto (2017:187n127) notes, although the toponym is written with initial xa- in both the Popol Wuj and the Historia K’iche’ (Recinos 1957:72n7), it appears with initial xo- in the Nija'ib' text Utitulo rajawarem (see Matsumoto 2017:187).

El historiador Adrián Recinos (1957:72n7) sugiere que el lugar de Xajb'akyej corresponde al actual pueblo Sajbaquiej en el municipio de Chichicastenango. El antropólogo Robert Carmack (2001:233-34) lo caracteriza como un calpul de los Nima K’iche’ y traduce su nombre a ‘baño de venados.’ En contraste, el antropólogo Dennis Tedlock (1996:189) traduce el topónimo como “Plaza de Baile de Venados,” presumiblemente interpretando a xajb’a como una forma apocopada de xajb’al, el cual término literalmente quiere decir ‘lugar para bailar.’ Esta designación también aparece en una lista de grupos de patrullas K’iche’ en otra parte del Popol Wuj (véase Christenson 2003a:línea 8094). De hecho, tanto xaj- como xoj- son raíces que significan ‘baile’ en el K’iche’ moderno (Ajpacaja Tum et al. 1996:491, 501). Como nota la investigadora Mallory Matsumoto (2017:187n127), aunque el topónimo está escrito con la inicial xa- en el Popol Wuj y la Historia K’iche’ (Recinos 1957:72n7), aparece con la inicial xo- en el texto Nija’ib’ Utitulo rajawarem (véase Matsumoto 2017:187).